Kunst in publieke ruimte! Maalstroom verzorgde de PR, tekst en social campagne.
Voor het project ‘Kunst met een opdracht, kunst en gemeenschap’ – een initiatief van Tresoar – verzorgde Maalstroom de social campagne, de public relations en schreven we alle publieksteksten.
Je komt ze overal tegen, kunstwerken op een rotonde, op een plein, bij een gebouw of zomaar, in the-middle-of-nowhere: kunst in openbare ruimte is niet uit het straatbeeld weg te denken. Maar vaak is er helemaal niet zoveel bekend bij het publiek over de kunstwerken die ze dagelijks in hun omgeving zien. Wie is de maker? Wat stelt het voor? Wie is eigenlijk eigenaar van het kunstwerk? Het project Kunst met een Opdracht deed onderzoek naar waardering en relatie van publiek met kunst in publieke ruimte.
Als studie-case voor het project werd het werk van de van oorsprong Amsterdamse kunstenaar Jaap van der Meij (1923-1999) gebruikt. Ruim vierentwintig jaar woonde en werkte hij in Friesland. Zijn monumentale betonplastieken – die zich grotendeels in Noord-Nederland bevinden – leenden zich goed voor dit project. Kunst met een Opdracht omvatte veel activiteiten: debatten, bijeenkomsten, exposities, wetenschappelijk onderzoek, de uitgave van een boek, een documentaire en kunstroute.
We realiseerden heel 2017 een groot landelijk en regionaal mediabereik door intensief campagne te voeren en het inschakelen van onze perscontacten. Het hele jaar door verschenen er artikelen in de zowel de gedrukte als online pers: aan persaandacht geen gebrek! We schreven teksten voor advertenties, promotiemateriaal, persberichten, artikelen en website. Via oproepen en berichten op facebook en twitter zorgden we voor een gericht landelijk social media bereik en veel interactie met publiek en vrijwilligers.