06-39326132

Yiddish Waves

Communicatiestrategie, visueel concept, PR

array(5) { [0]=> object(WP_Term)#6178 (10) { ["term_id"]=> int(13) ["name"]=> string(18) "Marketingstrategie" ["slug"]=> string(18) "marketingstrategie" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(13) ["taxonomy"]=> string(10) "cases_tags" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(1) ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Term)#6179 (10) { ["term_id"]=> int(19) ["name"]=> string(11) "Organisatie" ["slug"]=> string(11) "organisatie" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19) ["taxonomy"]=> string(10) "cases_tags" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(6) ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Term)#6189 (10) { ["term_id"]=> int(18) ["name"]=> string(11) "Publiciteit" ["slug"]=> string(11) "publiciteit" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(18) ["taxonomy"]=> string(10) "cases_tags" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3) ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Term)#6187 (10) { ["term_id"]=> int(10) ["name"]=> string(5) "Tekst" ["slug"]=> string(5) "tekst" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(10) ["taxonomy"]=> string(10) "cases_tags" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(12) ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Term)#6191 (10) { ["term_id"]=> int(32) ["name"]=> string(15) "Visueel concept" ["slug"]=> string(15) "visueel-concept" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(32) ["taxonomy"]=> string(10) "cases_tags" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2) ["filter"]=> string(3) "raw" } }

Yiddish Waves
Marketingstrategie
Organisatie
Publiciteit
Tekst
Visueel concept

Het was het kleurrijkste feestje van het Culturele Hoofdstadjaar: Yiddish Waves Festival! Maalstroom ontfermde zich over de communicatie, het visuele concept en de PR.

Yiddish Waves Festival was in 2018 onderdeel van Leeuwarden-Friesland 2018. Vier dagen lang stond Leeuwarden bol van de activiteiten rond de Jiddische cultuur en onze multiculturele samenleving. In opdracht van Tresoar ging Maalstroom aan de slag met de communicatiestrategie en een fris visueel concept.

Plannen maken: yes, please!
Yiddish Waves is een multi-cultureel cross-over festival waar iedereen welkom is. Maar hoe bereik je al die verschillende doelgroepen? En hoe profileer je jouw festival tijdens zo’n bomvol Culturele Hoofdstadjaar? Daar moet je als organisatie een organisatie voor inhuren die daar weer sjoege – een Jiddisch woord – van heeft. Bureau Maalstroom schreef voor Yiddish Waves een communicatiestrategie. Een plan met een heldere missie en visie, analyse van trends & ontwikkelingen, markt- en concurrentieanalyse, segmentatie communicatiedoelgroepen, bezoekersprofiel en merchandising.

Visueel concept en branding
Een nieuw visueel concept was nodig. Fris, opvallend en passend bij belangrijke thema’s uit de Jiddische cultuur: gastvrijheid, leren, ontmoeten en verbinden. Al die thema’s zijn terug te zien in de reeks campagnefoto’s die Maalstroom ontwikkelde. Gekleurde hoedjes, boeken, muziek, overheerlijke hapjes… de beelden brengen een warm, welkom gevoel teweeg. Heymishkeyt – Jiddisch voor ‘je thuis voelen’ – gevat in beeld. We zochten de samenwerking op met fotografe Saskia Wagenvoort voor de uitvoering van ons visuele concept.

Van strategie tot uitvoering
Plannen maken is één ding, maar uitvoeren – da’s natuurlijk het allerleukste. Maalstroom ging in aanloop naar het festival druk aan de slag met het opzetten van een website, schreef webteksten, persberichten, regelde regionale persaandacht en schoof vlak voor het festival zelfs zélf nog even aan bij een uitgebreid item op Omrop Fryslan. Ook enthousiasmeerden we partners zoals Leeuwarden-Friesland 2018; een stroomversnelling maak je immers niet in je eentje.

Met de voeten in de klei
Huiskamerconcerten coördineren, problemen met de ticketverkoop oplossen, nog even die-of-die aan de mouw trekken – ook in de organisatie heeft Maalstroom meegewerkt aan het Yiddish Waves festival. Alles voor een mooi en geslaagd eindresultaat. En dat was het!

Delen